Wednesday 2 November 2011

Jenis dan Bentuk Kelainan Seksual

           Manusia tidak selamanya lurus dan normal, kerana pasti ada saja yang mempunyai kecenderungan tidak normal / tidak wajar dalam menjalani hidup di dunia. Salah satu ketidakwajaran manusia dapat dilihat dari perilaku seksual menyimpang yang ada pada dirinya.
Kelainan seks berlaku pada batin atau kejiwaan seseorang walaupuan dari segi fizikal pesakit penyakit seks batin tersebut sama dengan orang-orang normal yang lain.
Bentuk-bentuk penyimpangan sex tersebut tidak selamanya ditolak oleh lingkungan masyarakat di sekitarnya. Ada kawasan-kawasan yang menghalalkan ketidaknormalan aktiviti seks yang berlaku dan ada pula yang malakukan penolakan secara tegas setiap bentuk kelainan seksual.
Untuk mengubati bentuk penyimpangan aktiviti seks diperlukan suatu bimbingan kaunseling yang baik, sokongan orang-orang terdekat dan peranan serta masyarakat untuk membanteras segala bentuk penyimpangan seks yang tidak normal.
Macam-Macam / Jenis-Jenis Penyimpangan Seksual:
1. Homoseksual / Homo / HomoseksHomosexual adalah kelaianan di mana seseorang menyukai ornag lain sesama jenis. Pada laki-laki disebut gay dan pada wanita disebut lesbian / lesbi.
2. Sadomasokisme dan MasokismeSadomasokisme adalah penyimpangan seksual yang mendapat kenikmatan seks selepas menyakiti pasangan seksnya. Sedangkan Masokisme adalah kelianan seks yang menikmati seks jika terlebih dahulu diseksa oleh pasangannya.
3. Ekshibisionisme / EkshibisionisAdalah penyimpangan seks yang senang memperlihatkan alat vital / alat kelamin kepada orang lain. Pesakit penyimpangan seksual ini akan suka dan terangsang jika orang lain takjub, terkejut, takut, jijik, dan lain sebagainya.
4. Fetishisme / FetishiFetishisme adalah suatu perilaku seks meyimpang yang suka menyalurkan kepuasan seksnya dengan cara onani / masturbasi dengan benda-benda mati seperti gaun, bando, selendang sutera, bh, sempak, kancut, kaus kaki, dan sebagainya.
5. Voyeurisme / VoyeurPelaku penyimpangan seks ini mendapatkan kepuasan seksual dengan melihat atau mengintip orang lain yang sedang melakukan hubungan suami isteri (Scoptophilia), sedang telanjang, sedang mandi, dan sebagainya.
6. Pedophilia / pedophil / Pedofilia / PedofilAdalah orang dewasa yang yang suka melakukan hubungan seks / kenalan fizikal yang merangsang dengan kanak-kanak di bawah umur.
7. BestiallyBestially adalah manusia yang suka melakukan hubungan seks dengan binatang seperti kambing, kerbau, lembu, kuda, ayam, itik, anjing, kucing, dan lain-lain.
8. IncestAdalah hubungan seks dengan sesama ahli keluarga sendiri bukan suami isteri seperti antara ayah dan anak perempuan dan ibu dengna anak lelaki.
9. Necrophilia / NecrofilAdalah orang yang suka melakukan hubungan seks dengan orang yang sudah menjadi mayat / orang mati.
10. ZoophiliaZoofilia adalah orang yang senang dan terangsang melihat haiwan melakukan hubungan seks dengan haiwan.
11. SodomiSodomi adalah lelaki yang suka berhubungan seks melalui dubur pasangan seks baik pasangan sesama jenis (homo) mahupun dengan pasangan perempuan.
12. Frotteurisme / FrotteurisIaitu suatu bentuk kelainan sexual di mana seseorang laki-laki mendapat kepuasan seks dengan jalan menggesek-gesek / menggosok-gosok alat kelaminnya ke tubuh perempuan di tempat awam / umum seperti di kereta, pesawat, bas, dll.

No comments:

Post a Comment